Wednesday, March 21, 2012

BUNCIT DAN PENYELESAIANNYA..

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera. 

Ada rasa kurang selesa dengan perut anda yang buncit? Sesetengah wanita akan berkata suami mereka nampak macho dan bergaya dengan perut yang begitu. Anda tahu mengapa mereka berkata begitu? Mereka tidak rela lelaki mereka mempunyai perut yang berketak dan kelihatan macho kerana bimbang suami mereka akan digoda oleh anak-anak dara diluar sana. Maklum sajalah bilangan wanita melebihi lelaki ketika ini membuatkan ramai wanita yang belum bertemu jodoh lagi. :p
Jangan bimbang bagi lelaki yang mempunyai masalah perut yang buncit. Tip dari "meet the trainer @ Pullman" mungkin dapat membantu menyelesaikan masalah anda. Ada 10 tips yang boleh kita ikut dan mari kita lihat satu persatu.

Penting kualiti daripada kuantiti! Tidak perlu melakukan beratus-ratus sit ups setiap hari! 1 ataupun 2 sessi

SATU.  Untuk merangsangkan otot abs anda setiap sessi, pelbagaikan latihan abs ! Gunakan latihan yang berbeza untuk latih abs daripada sudut yang berbeza. Bahagian abs termasuk, upper, mid, lower dan obliques.

DUA.  Fokus kepada contraction otot abs semasa latihan! Make sure its your abs that is doing the work dan bukan bahagian otot yang lain (back, leher dll).

TIGA.  Fokus kepada pernafasan. Hembus nafas ketika “exertion” (ataupun ketika melakukan “crunch”). Ini akan membolehkan anda contract otot abs dengan sebaik mungkin

EMPAT.  Untuk sessi workout abs, lakukan 2-3 latihan yang berbeza. Sebagai panduan, stick to 3 set bagi setiap exercise dan 15-20 ulangan (reps) bagi setiap set!

LIMA.  Latihan abs yang terbaik tidak akan menolong anda untuk kempiskan perut selagi adanya lapisan lemak antara otot dan kulit!

ENAM.  Penjagaan makanan adalah mustahak untuk memeliki bahagian perut yang cantik! Elakkan makanan berminyak, garam. Minum banyak air dan pastikan anda mengamalkan diet yang seimbang.

TUJUH.  Look after your calories. Seperti mana yang saya katakana dahulu, anda harus create calorie deficit untuk membakar lemak berlebihan!

LAPAN.  Latihan cardio ataupun bersukan adalah cara yang sesuai untuk membakar calorie berlebihan! It also makes dieting easier as kita tidak perlu jaga pemakanan dengan terlalu rapat!

SEMBILAN.  Jika anda telahpun kurangkan lemak badan tetapi tidak lagi nampak abs yang cantik, kurangkan pengambilan sodium (yang takung air badan) dan make sure semasa latihan, abs are fatigued. Tingkatkan ulangan ataupun beban jika perlu!

SEPULUH.  Anda tidak perlu melakukan senaman mengempiskan perut setiap masa. Hanya lakukan beberapa senaman dan pelbagaikan rutin nya. Apa yang penting senaman sahaja tidak mencukupi untuk untuk mengempiskan perut anda. Makan makanan yang betul dalam kuantity yang betul juga memainkan peranan yang penting dalam usaha anda untuk berjaya...