Wednesday, November 14, 2012

Awal Muharram

Salam Awal Muharam


 Amalan Awal Muharram
 
Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan permulaan tahun baru bagi takwin Islam. Ianya bermula sempena memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Mekah ke Kota Madinah dalam tahun 622 masihi.
Selain itu, ianya juga merujuk kepada peralihan daripada sesuatu yang negatif (buruk) atau kurang baik kepada yang lebih baik atau sempurna.
Perpindahan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat r.a dari Kota Mekah ke Madinah merupakan pembinaan langkah baru sebagai persiapan menghadapi cabaran yang bakal tiba secara terus menerus. Hijrah bukanlah asing dalam Islam dan ia adalah sebahagian daripada Islam. Hijrah kerana menuntut ilmu, mencari kebenaran, berjihad, berdakwah, mencari nafkah, kerana perniagaan dan bermacam-macam hijrah lagi adalah tuntutan dan asas ajaran Islam itu sendiri.
Kebiasaannya apabila tiba sahaja tahun baru masihi, kita sering memperbaharui azam masing-masing. Apa kata kali ini azam yang sama kita tekadkan lagi semasa ketibaan tahun baru hijrah ini. Malah jika kita tidak pernah langsung berazam selama ini pada tahun baru hijrah, maka bolehlah kita memulakannya sekarang.
Azam ini bolehlah lebih ke arah pengisian rohani dan keagamaan. Mungkin kepada mereka yang tidak pernah solat berazam untuk mula bersolat, mereka yang bersolat tetapi tidak cukup lima waktu berazam untuk melengkapkan solat lima waktu dan mereka yang bersolat lima waktu berazam untuk meningkat kualiti solat tersebut.
Jadikan motto hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ini dan hari-hari seterusnya lebih baik dari hari-hari sebelumnya… inilah yang dituntut oleh Islam!.
Di samping itu perkuatkan juga fahaman aqidah, syariat dan akhlak kita. Apabila fahaman kita jelas maka iman dan takwa kita juga akan kukuh. Percayalah lebih rapat kita dengan Allah s.w.t. akan lebih tenang jiwa kita menghadapi kehidupan yang penuh cabaran dan dugaan ini.
Jelas Ibni Abbas lagi,
“Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua
malaikat memeliharanya pada tahun itu”.
Siapa yang berpuasa pada Jumaat pertama Muharam, nescaya diampunkan Allah dosa-dosa yang lalu.
Bacalah doa berikut sebanyak tiga kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijah:
doaakhirtahun Amalan Awal Muharram
“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda serta sahabatnya. Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku melakukan larangan-Mu tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu.
Engkau menangguhkan azab-Mu yang ditetapkan kepadaku. Engkau memerintahkan supaya aku bertaubat. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan daripada Engkau, ampunilah aku. Dan apa yang aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohonnya daripada Engkau, ya Allah yan Karim yan Zal Jalali Wal Ikram.
Terimalah permohonanku ini dan janganlah Engkau hampakan harapanku terhadap-Mu ya Karim. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda juga sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam”.
Selepas doa di atas dibaca, berkatalah syaitan,
“Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa itu, Allah mengampunkannya setahun”.
Bacalah doa awal tahun ini sebanyak tiga kali selepas waktu Maghrib pada malam 1 Muharam:
doaawaltahun Amalan Awal Muharram
“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda dan sahabatnya. Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya.
Demi kelebihan-Mu yang maha Agung dan kemurahan-Mu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun baru ini aku memohon daripada Engkau perlindungan daripada syaitan yang direjam, pengikutnya, tenteranya dan penolongnya dan aku memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan aku dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diri kepada Engkau.
Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga baginda dan sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam”.
Selepas dibaca doa itu, syaitan berkata,
“Telah amanahlah anak Adam ini daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan”.
Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1433.


 
Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:
  1. Berpuasa. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun. Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
  2. Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
  3. Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3 kali
  4. Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3 kali
 
amalan sunat & kelebihan Awal Muharram
Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):

1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya- Allah akan melapangkan hidupnya pd tahun ini.
2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bg tiap2 rambut yg disapunya.
6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pd tahun itu. Lafaz niat: "Shj aku mandi sunat hari Asyura krn Allah Taala."
9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.




Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dgn hari2 yg lain ?" Sabdanya


- ALLAH menciptakan langit, bintang dan sebagainya pada 10 Muharram
- ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram
- Diciptakan lautan pada 10 Muharram
- Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram
- Diciptakan papan tulis (Luh Mahfuz) pada 10 Muharram
- Diciptakan Adam a.s. pada 10 Muharram
- Dimasukkan Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram
- Dilahirkan Ibrahim a.s. pada 10 Muharram
- Diselamatkan Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram
- Diselamatkan anaknya Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram
- Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram
- Diampunkan dosa Daud a.s. pada 10 Muharram
- Dilahirkan Isa a.s. pada 10 Muharram
- Dikeluarkan Idris a.s. daripada perut ikan Nun pada 10 Muharram
- Disembuhkan penyakit Ayub a.s. pada 10 Muharram
- Diangkat Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram
- Diterima taubat Adam a.s. pada 10 Muharram
- Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Sulaiman a.s. pada 10 Muharram
- Diciptakan Arasy pada 10 Muharram
- Awal-awal hujan yg turun dari langit pada 10 Muharram
- Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram
- Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam pada 10 Muharram
-
" Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi terang" (Ar-Ra'd:28)

 

Wednesday, October 10, 2012

Tempahan Laksa Utara

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia



Saya menyediakan perkhidmatan tempahan laksa UTARA.
Laksa yang dimasak sendiri oleh saya sangat digemari oleh keluarga,sanak saudara, rakan-rakan sepejabat, orang-orang kampung, housemate dan lain-lain lagi. Sekali cuba MESTI nak lagi :)
hmmm..sungguh sedap..bak kata org utara 'kalau dah pekena laksa, makan tak dongak kepala' :)
Jika ada jamuan di pejabat sayalah yang akan membawa pot luck laksa ni..:)
Biasanya saya buat dalam kuantiti yang banyak iaitu sebanyak 3 bungkus (laksa kering).

Kalau nak diikutkan setiap tahun Hari Raya mesti saya dan keluarga tidak melepaskan peluang untuk masak laksa kegemaran 1 keluarga. Kalau dah tak sabar nak makan,sblm balik rumah suruh mak masak..sampai di rumah terus balik makan..:)
Tapi sekarang saya akan masak sendiri..

Sudah menjadi kebiasaan setiap kali balik kampung laksa mesti menjadi menu sampingan selain nasi.:)
bayangkan adik lelaki saya yang berumur 21 thn pandai masak laksa yg sgt sdap..(tapi tidak boleh bandingkan masakan saya :P)

Biasanya laksa sangat sesuai untuk
1) Open house hari raya
2) Jamuan
3) Mesyuarat
4) Majlis kesyukuran
5) Kenduri kahwin
6) Birthday Party
7) Pelbagai Majlis
8) dan sebagainya...

* kuah laksa yg pekat dan dijamain sedap dibuat daripada isi ikan yang “fresh”, pasti menambat selera anda. ..
dijamin HALAL DAN BERSIH**

Harga yang saya tawarkan untuk tempahan seperti di bawah

HANYA RM 3.50 sekepala

KUANTITI LAKSA YANG BERPATUTAN PASTI PELANGGAN AKAN BERPUAS HATI!!!
BELUM CUBA ..BELUM TAHU :)

LAKSA YANG DIMASAK DIJAMIN SEDAP DAN AKAN DIBUAL-BUALKAN KEPADA SESIAPA YANG SUDAH MERASAINYA..:)

HARGA BOLEH DIRUNDING...MENGIKUT JARAK PERJALANAN..
Jika memerlukan jarak penghantaran yang jauh caj penghantaran akan dikenakan :)

Khidmat Penghantaran juga turut disediakan.
Jika berminat boleh hubungi saya melalui emel = marnia0508@gmail.com atau oder di facebook saya 'Mar Zarra' Worked at UiTM Shah Alam, Study at PJB..atau tinggalkan komen di bawah ATAU BLH HUBUNGI CIK NIA 012-7718584 :)

Tempahan Laksa Utara dibuka kepada semua penduduk di sekitar Selangor, Lembah Klang dan Kuala Lumpur. Dijamin sedap! Harga yang sangat berpatutan.

1.Telur separuh
2.Bawang
3.Timun
4.Limau separuh
5 .Cili
Harga yang sangat berpatutan.

Laksanya adalah buatan sendiri dan 100% halal-muslim.
Harga boleh dirunding mengikut kilometer jarak perjalanan.

Updated

Saya mencari sikit pengalaman, letak laksa dikiosk untuk fakulti, Alhamdulillah sambutan amat menggalakkan, banyak respon positif dari pelanggan :)
pada hari pertama, pelanggan komen dari segi pembungkusan, supaya laksa diletakkan dalam transperant tuppurware supaya customer/student senang nak makan..saya ikut cadangan tu dan keesokan harinya jualan saya meningkat.



LAKSA ni dimakan masa kami sekeluarga picnic di Telok Batik, walaupun bahan2 dalam laksa dah habis, laksa saya 'laku' juga..:) 


tengokla kuah pun dh licinn...:)

laksa ni atas permintaan housmate, masak time wekend..:)

ni juga laksa yg dimasak oleh saya...sedapnyaaa...:)

Tuesday, October 9, 2012

SET PINGGAN MANGKUK WARNA UNGU

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

ARE WANTED ROSE 7-PURPLE

Produk Set Pinggan Mangkuk yang sangat menarik
didatangkan dengan corak bunga Rose berwarna PURPLE..
...so sweet..:)

PENGHANTARAN SEGERA :)


BOLEH LA BERAYA SAKAN HUJUNG BULAN NI...:)

WARANTI 30 HARI DARI TARIKH PEMBELIAN..:)




SETIAP PEMBELIAN RM300 DAN KE ATAS AKAN MENDAPAT HADIAH MISTERI DARI SAYA...:)

PENGHANTARAN PERCUMA BAGI PEMBELIAN RM300 DAN KE ATAS :)
 
 


















 
jika berminat sila PM saya atau hubungi saya di Facebook "Mar Zarra" atau emel saya ordinary_ledy@yahoo.com :)

Thursday, October 4, 2012

CIRI-CIRI ORANG ALIM


Assalammu'alaikum waramahtuhllahi wabarakahtuh

 

 -gambar hiasan-
 

Nasihat Nabi s.a.w kepada Ali r.a Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya:

1) Jujur dalam berkata-kata.

2) Menjauhi segala yang haram.

3) Merendahkan diri.

Wahai Ali bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya:

1) Merahsiakan ibadahnya

2) Merahsiakan sedekahnya.

3) Merahsiakan ujian yang menimpanya.

Wahai Ali bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya:

1) Takut berlaku dusta dan keji.

2) Menjauhi kejahatan.

3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu

2) Menghisab dirinya.

3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.


Rasulullah saw. bersabda: “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada Mukmin yang lemah. Segala sesuatunya lebih baik. Tampakanlah terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya.” (Muslim)

Belajar DIAM dari banyaknya BICARA Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAN Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN Belajar TAWAKKAL dari UJIAN Belajar REDHA dari satu KETENTUAN..
***************

Assalamm'ualaikum – Kadang-kadang dalam hidup ini tak semua benda kita boleh dapat. Apa yang kita rancang terkadang tak sama dengan apa yang kita akan dapat.

Permulaan hidup kita sangat indah di azan atau di iqamatkan. Ayat pertama yang kita dengar. Alangkah indahnya jikalau akhir hayat kita juga di akhiri dengan kalimah yang indah. Mari kita berusaha menjadi hamba yang baik. Ingat mati itu pasti syurga atau neraka yang menanti. wallahua’lam…

 

Wednesday, October 3, 2012

SET PINGGAN MANGKUK WARNA PINK


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

ARE WANTED ROSE

Produk Set Pinggan Mangkuk yang sangat menarik
  didatangkan dengan corak bunga Rose berwarna pink..
saya mmg gila pink...so sweet..

PENGHANTARAN SEGERA :)


BOLEH LA BERAYA SAKAN HUJUNG BULAN NI...:)

WARANTI 30 HARI DARI TARIKH PEMBELIAN..:)




SETIAP PEMBELIAN RM300 DAN KE ATAS AKAN MENDAPAT HADIAH MISTERI DARI SAYA...:)

PENGHANTARAN PERCUMA BAGI PEMBELIAN RM300 DAN KE ATAS :)
























jika berminat sila PM saya atau hubungi saya di Facebook "Mar Zarra" atau emel saya ordinary_ledy@yahoo.com :)

Tuesday, October 2, 2012

PEMANGGANG AJAIB

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia
Saya nak perkenalkan 1 produk yg sangat ajaib & sgt menakjubkan..
produk yg diberi nama..:)
suspen je kan??
Pemanggang Ajaib..Yang semestinya sgt ajaib!!
Antara kelebihan :
Seperti apa yg telah sy terangkan dalam gambar...
selain tu..kalau kita selalu makan makanan tanpa minyak boleh mengurangkan tahap kolestrol dalam badan..:)
disamping itu kita boleh berdiet..:)
Kelebihan :-

1. Tidak terlalu tebal sehingga sukar dikendalikan @ terlalu nipis hingga makanan yang dipanggang cepat hangus kerana menggunakan bahan ''die-casting''.

2. Permukaan kuali tidak melekat & berat yang sederhana & mudah dibawa.
3. Tangkai yang direka sgt berkualiti yang mn penutup magnet yang kedap & ketat.

4.  Boleh menggunakan kedua-dua belah bahagian untuk memasak/memanggang. Tidak perlu menggunakan penyepit . Hanya terbalikkan pemanggang ini sahaja. :)

5. Buku resepi poket & getah extra diberi percuma :)

kelebihan lain dalam Pemanggang Ajaib adalah ketika sedang menggoreng, minyak masak yang ada tidak akan memercik keluar kerana mempunyai ciri khas yang unik iaitu terdapat lubang kecil untuk pelepasan wap ketika sedang menggoreng.

 Waranti adalah selama 30 hari dari tarikh pembelian..

HARGA PASARAN RM129 tetapi saya bagi Diskaun RM125..:)
(Tidak termasuk penghantaran)

PENGHANTARAN  SEGERA :)

BOLEH LA BERAYA SAKAN HUJUNG BULAN NI...:)









-MAAF: TIADA LAGI PENGHANTARAN PERCUMA :)-






Facebook saya :)

jika berminat sila PM saya atau hubungi saya di Facebook "Mar Zarra" atau emel saya ordinary_ledy@yahoo.com/
No. Tel : 019-2446042 :)