Tuesday, August 2, 2011

Menu Berbuka : Sup Sayur 1 Ramadhan

As Salam/ Salam 2 Ramadhan..
Alhamdulillah semalam dah selamat 1 hari kita berpuasa...hari nak masuk 2 hari...:)
Sekejap rasanya masa berlalu..
Alhamdulillah puasa saya semalam ok & semuanya berjalan dengan lancar...
Sebenarnya saya nk berkongsi menu berbuka saya semalam..terlalu simple tapi banyak khasiat..:)
Kelebihan sup sayur ni direka oleh saya sendiri J
Menu saya semalam :
1)      2 biji kurma
2)      Air limau asam boi
3)      Sup sayur 1 Ramadhan

Di sini saya sertakan resepi untuk sup sayur 1 ramadhan
Bahan untuk tumbuk dan tumis:
1)      Bawang besar (1 biji)
2)      Bawang putih (3 biji)
3)      Halia ( 2 cm)
4)      Kulit kayu manis
Bahan-bahan lain :
1)      Sayur brokoli
2)      Soon
3)      Isi ketam (yg siap di packing)
4)      Kobis
5)      Lada hitam (serbuk)
6)      Lada sulah (serbuk)
7)      Garam secukup rasa
Nota : boleh gunakan apa juga jenis sayur
Cara2 memasak:
1)      Tumis bahan umbuk sampai naik bau dengan sedikit air.
2)      Masukkan lada hitam dan lada sulah3)      Bila naik bau masukkan sayur brokoli dan kubis
4)      Masukkan soon dan isi ketam
5)      Bila mendidih, masukkan garam.
Siap untuk dihidangkan dan selamat mencuba...:)
Nota : untuk rasa lg sedap campur dgn sedikit kicap..
sorry tak sempat nak snap gambar....

....SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA....

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi komen =)